Mercedes CLA Shooting Brake
Niepowtarzalna, dynamiczna sylwetka
zdążyła już uczynić Mercedesa CLA ikoną designu. Teraz do
czterodrzwiowego coupé dołącza nowy, stylowy wariant – CLA Shooting
Brake. Jego charakterystyczny profil tworzy przedłużony kontur dachu,
smukła linia szyb i te same co w coupé zmysłowe przetłoczenia. Za sprawą
łagodnie opadającego dachu CLA Shooting Brake zapewnia odczuwalnie
więcej przestrzeni nad głowami od swojego czterodrzwiowego odpowiednika.
Początkowo model będzie dostępny z dwoma turbodieslami i trzema
silnikami benzynowymi do wyboru, z napędem na przednie lub wszystkie
koła. Jego sprzedaż ruszy w styczniu 2015 roku; pierwsze egzemplarze
trafią do klientów pod koniec marca. Również w marcu, podczas targów w
Genewie, oficjalnie zadebiutuje najbardziej sportowe wydanie nowego
modelu – CLA 45 AMG Shooting Brake, zasilane 2-litrowym silnikiem turbo o
mocy 360 KM i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
„Nowy CLA Shooting Brake to ostatni model naszej rodziny aut kompaktowych. Złożona z pięciu modeli gama pokrywa szerokie spektrum potrzeb klientów – od przestronnej Klasy B i dynamicznej Klasy A przez awangardowe coupé CLA aż po kompaktowego SUV-a GLA” – mówi Ola Källenius, Członek Zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za marketing i sprzedaż. „Podobnie jak jego większy brat, CLS Shooting Brake, CLA Shooting Brake mierzy w nabywców prowadzących aktywny tryb życia, szukających auta funkcjonalnego, a jednocześnie spoza mainstreamu”.
Design: ostre kontury i zmysłowe przetłoczenia
„CLA Shooting Brake to perfekcyjna synteza emocji
i funkcjonalności" – wyjaśnia Gorden Wagener, szef desingu Daimler AG.
„Po raz kolejny stworzyliśmy zupełnie nową klasę pojazdów”.
Dwa lata temu Mercedes-Benz zaprezentował model
CLS Shooting Brake – nietypowy samochód sportowy, z pięcioma miejscami i
pojemnym bagażnikiem. Teraz dołącza do niego mniejszy brat, CLA
Shooting Brake. Stylizacja obu modeli, z długą maską, łukowatą linią
dachu i pozbawionymi ram bocznymi szybami, nawiązuje do aut coupé. Oba
mogą się równocześnie pochwalić wszechstronnością samochodów z nadwoziem
kombi.
Zdecydowane rysy CLA Shooting Brake'a potęgują
jego niespotykany dynamizm. Szeroki wlot powietrza ma diamentowe
wypełnienie, a maska z muskularnymi wybrzuszeniami stanowi nawiązanie do
innych coupé Mercedes-Benz. Smukła, zakrzywiona linia okien
koresponduje ze zmysłowym przetłoczeniem drzwi oraz zwężającymi się ku
górze słupkami D. Atletyczną posturę Shooting Brake'a podkreślają
wreszcie szerokie tylne lampy w kształcie skrzydeł. By nie zaburzać
harmonijnej sylwetki, wszystkie anteny zostały zintegrowane ze spojlerem
dachowym.
Wnętrze: wysokiej jakości materiały i fotele ze zintegrowanymi zagłówkami
Sportowy sznyt CLA ma swoją kontynuację w
kabinie. Zatopione w tubach zegary ze wskazówkami na godzinie 6,
trójramienna kierownica (dostępna także ze spłaszczonym u dołu wieńcem
oraz czerwoną nicią), okrągłe otwory wentylacyjne i fotele ze
zintegrowanymi zagłówkami nawiązują do aut ze świata wyścigów. Starannie
dobrane materiały i ich kolorystyka – w tym metalizowane akcenty oraz
przeszycia w kontrastującym kolorze – dostępne są w ramach kilku
konfiguracji. Lista opcji obejmuje panoramiczny, elektrycznie otwierany
dach oraz 13-punktowy układ nastrojowego oświetlenia kabiny w 12
kolorach, które można dopasować do preferencji i nastroju.
CLA Shooting Brake oferowany jest z najnowszą generacją systemów telematycznych. Za wyświetlanie ich interfejsu odpowiada wolnostojący ekran o średnicy 7 cali z eleganckim, czarnym wykończeniem i srebrną ramką. W samochodach wyposażonych w system COMAND Online wyświetlacz ma przekątną 8 cali (opcja dla Audio 20 CD).
Świeżość nowego modelu podkreśla limitowana edycja OrangeArt z pomarańczowymi akcentami 18-calowych obręczy, reflektorów i zderzaków oraz elementami tapicerki w tym samym kolorze.
Poza tym CLA Shooting Brake dostępny jest w dwóch liniach wyposażenia:
• sportowej AMG Line (m.in. pakiet stylizacyjny AMG, 18-calowe felgi AMG z pięcioma podwójnymi ramionami, podwójna końcówka wydechu, tapicerka ze sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA, sportowa kierownica oraz obniżone zawieszenie);
• stylowej Urban (m.in. diamentowe wykończenie osłony chłodnicy, 18-calowe obręcze, kontrastujące przeszycia tapicerki i obszyta skórą kierownica wielofunkcyjna z perforowanym chwytem).
• sportowej AMG Line (m.in. pakiet stylizacyjny AMG, 18-calowe felgi AMG z pięcioma podwójnymi ramionami, podwójna końcówka wydechu, tapicerka ze sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA, sportowa kierownica oraz obniżone zawieszenie);
• stylowej Urban (m.in. diamentowe wykończenie osłony chłodnicy, 18-calowe obręcze, kontrastujące przeszycia tapicerki i obszyta skórą kierownica wielofunkcyjna z perforowanym chwytem).
Piękno w praktycznej formie
Elegancki, spłaszczony tył Shooting Brake'a kryje
ustawny bagażnik o pojemności od 495 do 1354 litrów. Co więcej, po
ustawieniu oparć tylnej kanapy w pozycji „cargo” przestrzeń ładunkowa ma
objętość 595 litrów, a w kabinie nadal może podróżować pięć osób.
Szerokość bagażnika – do 1328 mm – należy do największych w segmencie
kompaktowych kombi. Wykorzystanie przestrzeni ułatwiają przemyślane
detale, takie jak magnetyczny zatrzask rękawa na narty w oparciach
tylnych siedzeń czy elementy opcjonalne: sterowana elektrycznie klapa
EASY-PACK, aluminiowe szyny z antypoślizgowymi wstawkami i pakiet Load
Compartment, ułatwiający mocowanie drobnych przedmiotów. Obejmuje on
składane pudełko oraz dodatkowy schowek z boku bagażnika.
Łagodnie opadająca linia dachu pozwoliła
wygospodarować dodatkową przestrzeń nad głowami względem wersji
czterodrzwiowej. Z tyłu wysokość wnętrza wynosi 94,7 cm, czyli o 4 cm
więcej niż w coupé. Przy okazji, łatwiej zajmować miejsca na tylnej
kanapie.
Wzorowe parametry aerodynamiczne
Czterodrzwiowy Mercedes-Benz CLA BlueEFFICIENCY
Edition ma najniższy wśród seryjnych aut współczynnik oporu powietrza
(Cd), równy 0,22. Również CLA Shooting Brake reprezentuje najwyższą
formę w dziedzinie aerodynamiki. Model notuje najmniejszy w segmencie
współczynnik Cd – 0,26. Iloczyn współczynnika Cd i powierzchni czołowej,
kluczowy z punktu widzenia wydajności, wynosi 0,57 m kw.
Szeroka oferta napędów, w tym wersje 4MATIC
Oferta silnikowa CLA Shooting Brake będzie
początkowo obejmować dwie jednostki wysokoprężne i trzy benzynowe.
Najoszczędniejszy wariant – CLA 200 CDI o mocy 100 kW (136 KM) – w cyklu
NEDC zużywa średnio 3,9 l/100 km, a jednocześnie osiąga prędkość
maksymalną 215 km/h. Wszystkie odmiany są standardowo wyposażone w
funkcję ECO start/stop i spełniają normę Euro 6. Już w chwili debiutu
nabywcy będą mieli do wyboru wersje z napędem na obie osie: CLA 250
4MATIC oraz CLA 250 Sport 4MATIC (ta druga wyróżnia się sportowym
pakietem stylizacyjnym, a także dynamicznym zestrojeniem układu
napędowego i wydechowego). We wrześniu przyszłego roku do oferty dołączą
czteronapędowe turbodiesle: CLA 200 CDI 4MATIC oraz CLA 220 CDI 4MATIC.
CLA 45 AMG Shooting Brake: styl wyczynowy
„Nieustająco wysoki popyt na kompaktowe samochody
AMG stanowi więcej niż wystarczające uzasadnienie dla wprowadzenia
kolejnego dynamicznego modelu – CLA 45 AMG Shooting Brake” – mówi Tobias
Moers, Prezes Zarządu Mercedes-AMG GmbH. „Oznacza to, że Mercedes-AMG
ma najszerszą ofertę w tym segmencie. CLA 45 AMG Shooting Brake w
fascynujący sposób łączy moc i dynamiczne prowadzenie z wydajnością i
praktycznością na co dzień. A to wszystko w nietuzinkowym opakowaniu”.
Pod maską CLA 45 AMG Shooting Brake'a pracuje najmocniejszy seryjny 4-cylindrowy silnik na świecie – 2-litrowa, turbodoładowana jednostka generuje moc 133 kW (181 KM) z 1 litra pojemności. Model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 s, a równocześnie zużywa średnio zaledwie 6,9 l/100 km. W układzie napędowym zastosowano 7-biegową, sportową przekładnię dwusprzęgłową AMG SPEEDSHIFT DCT z trzema trybami pracy (w tym czasowy tryb „M”, znany z najnowszego Mercedesa-AMG GT) i funkcją podwójnego wysprzęglenia oraz aktywny napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC, który rozdziela moment obrotowy między osiami w stosunku od 100:0 do 50:50. Za transfer siły napędowej odpowiada elektrohydraulicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe. W celu uzyskania lepszego rozkładu mas zintegrowano je z tylną osią.
W czerwcu br. jednostka napędzająca nowy wóz ze stajni AMG została odznaczona podwójną nagrodą „Silnika Roku 2014” – dla debiutujących konstrukcji oraz w klasie pojemności od 1,8 do 2 litrów. Wyposażono ją w wydajny, bezpośredni wtrysk paliwa, generujący ciśnienie do 200 barów, wieloiskrowy zapłon oraz turbosprężarkę typu twin-scroll (spaliny prowadzone do turbiny dwoma kanałami), zapewniającą spontaniczny przyrost ciśnienia już od niskich obrotów. Ciśnienie doładowania sięga rekordowych w segmencie 1,8 bara. Sportowy wydech z automatycznie sterowaną klapą łączy rasowe brzmienie z komfortem akustycznym podczas jazdy na długich trasach.
Podobnie jak pozostałe auta kompaktowe Mercedes-AMG, CLA 45 AMG Shooting Brake otrzymał układ jezdny o specjalnie zestrojonej elastokinematyce, sztywniejsze łożyska osi, nowy zestaw sprężyn i amortyzatorów, wzmocnione stabilizatory, a także sportowy układ kierowniczy AMG z progresywnym wspomaganiem oraz wysokowydajne hamulce z kompletem nawiercanych tarcz.
Tradycyjnie, nowy model AMG wyróżnia progresywne wzornictwo: wlot powietrza przedzielony podwójnym ostrzem, akcenty w kolorze tytanowym, duże wloty powietrza w zderzaku, emblematy „TURBO AMG” na błotnikach oraz 18- lub 19-calowe obręcze. Wyłącznie dla odmiany AMG zarezerwowano specjalny spojler dachowy z tzw. płatem Gurneya, który zwiększa docisk przy wyższych prędkościach. Ponadto, nabywcy CLA 45 AMG Shooting Brake'a mają do wyboru szeroką gamę opcji personalizacyjnych, m.in. lakierowane na czerwono zaciski hamulcowe, dodatki z włókien węglowych, wyczynowy wydech czy wyczynowe fotele i kierownicę.
Podobnie jak odmiana „cywilna”, wariant AMG będzie oferowany w limitowanej serii OrangeArt z pomarańczowymi akcentami karoserii i wnętrza. Edycja ta będzie dostępna również w nadwoziu Coupé.
CLA 45 AMG Shooting Brake zadebiutuje w marcu 2015 roku, podczas salonu samochodowego w Genewie. W tym samym miesiącu trafi do sprzedaży.
Bezpieczeństwo: autonomiczne hamowanie w obliczu ryzyka kolizji
Specjaliści Mercedes-Benz z dziedziny
bezpieczeństwa obliczyli niedawno, że system COLLISION PREVENTION ASSIST
PLUS może zmniejszyć liczbę kolizji polegających na najechaniu na tył
poprzedzającego pojazdu nawet o 30 proc. w porównaniu do aut
nieposiadających takiego wyposażenia. Dane Niemieckiego Federalnego
Urzędu Statystycznego pozwoliły im ocenić, jak dotychczas sprawdzał się
montowany standardowo w Klasie B układ COLLISION PREVENTION ASSIST i
przeprowadzić odpowiednie symulacje liczby wypadków.
System COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS należy do
standardowego wyposażenia CLA Shooting Brake'a. Zwiększa on
funkcjonalność układu COLLISION PREVENTION ASSIST o zdolność do
przeprowadzenia autonomicznego hamowania w razie ryzyka kolizji
przód-tył. Najpierw ostrzega kierowcę za pomocą sygnałów optycznych i
akustycznych, a następnie automatycznie inicjuje hamowanie. Zależnie od
prędkości auta, kolizji można całkowicie uniknąć lub znacznie złagodzić
jej skutki.
Seryjne wyposażenie obejmuje również układ monitorowania koncentracji kierowcy ATTENTION ASSIST, działający teraz w większym zakresie prędkości (od 60 do 200 km/h).
Usługi mobilne „Mercedes connect me”: łatwiejsza eksploatacja i pomoc w razie awarii
Moduł komunikacyjny „Mercedes connect me” łączy
CLA Shooting Brake z otoczeniem i umożliwia np. korzystanie z pomocy w
razie awarii. Jeśli dojdzie do wypadku, automatycznie przesyła on do
służb ratunkowych wiadomość z informacjami na temat położenia auta i
zakresu uszkodzeń. Opcjonalne sterowanie online pozwala właścicielowi
połączyć się z pojazdem o każdej porze, by sprawdzić np. poziom paliwa w
zbiorku.
Sukces kompaktowych Mercedesów
CLA Shooting Brake to piąty członek rodziny
kompaktowych modeli Mercedes-Benz. Rodziny, która odniosła wielki sukces
– tylko w ciągu pierwszych 9 miesięcy br. modele Klasy A, B, CLA i GLA
znalazły na całym świecie 375 tys. nabywców. Ponad jedna piąta z nich
trafiła do klientów z Niemiec. Do wiodących rynków należy również Wielka
Brytania oraz Włochy.
Wprowadzenie nowych modeli kompaktowych pozwoliło
zauważalnie „odmłodzić” markę Mercedes-Benz – średnia wieku jej
klientów na całym świecie spada.
Jak dotychczas kompaktowe Mercedesy nowej
generacji trafiły w ręce około 900 tys. klientów, z czego 100 tys.
przypada na właścicieli CLA. Około 50 proc. z nich przesiadło się do
czterodrzwiowego coupé z auta innej marki.
CLA Shooting Brake jest produkowany w węgierskiej fabryce Mercedes-Benz w Kecskémet.
Myślę, że to jest dobry motyw, zobaczcie - https://zielonogorski.pl/ Tam pokazywali te modele. Całość idzie w dobrym kierunku i oby tak zostało.
OdpowiedzUsuń