Nowy Mercedes klasy E
Mercedes-Benz prezentuje nową Klasę E - i
dokonuje wielkiego kroku w przyszłość. Dziesiąta generacja biznesowej
limuzyny łączy emocjonujący design karoserii ze stylową, szlachetnie
wykończoną kabiną. Wraz z nową Klasą E debiutuje też szereg innowacji
technicznych, które zapewniają nieznany dotąd poziom komfortu i
bezpieczeństwa, a przy tym otwierają całkowicie nowy wymiar wspomagania
kierowcy. Doświadczenie to uzupełnia niespotykana koncepcja obsługi
multimediów oraz funkcji pojazdu. Kolejny przykład: nowo opracowany
silnik wysokoprężny lekkiej konstrukcji i rekordowo niski współczynnik
oporu powietrza ustanawiają klasowe standardy w zakresie wydajności, a
nowe, dostępne na życzenie wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne
gwarantuje niezrównany komfort i dynamikę jazdy. Cała ta lista -
obejmująca również system Active Lane-change Assistant, który pozwala
kierowcy wjechać na wybrany pas ruchu jak za dotknięciem czarodziejskiej
różdżki - czyni nową Klasę E najinteligentniejszą limuzyną klasy
wyższej.
„Klasa E to rdzeń marki Mercedes-Benz - model,
który w przeszłości wielokrotnie na nowo definiował standardy w klasie
wyższej. Teraz tę tradycję przenosi w przyszłość - wraz z bogactwem
przełomowych innowacji. Nowa Klasa E robi kolejny ważny krok w kierunku
jazdy całkowicie autonomicznej. Dodajmy do tego wyższą wydajność,
większe bezpieczeństwo i komfort, ograniczony stopień obciążenia
kierowcy i intensywniejszą przyjemność z jazdy” - mówi prof. Thomas
Weber, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania i rozwój
osobowych Mercedesów.
Sylwetka w stylu coupé
Nowa Klasa E ma wyrafinowaną prezencję - stylową i sportową zarazem. W porównaniu z poprzedniczką jej rozstaw osi wzrósł o 65 mm (2939 wobec 2874 mm), a całkowita długość - o 43 mm (4923 wobec 4880 mm). Design nowej generacji modelu reprezentuje typowe dla limuzyn Mercedesa proporcje, z krótkim przednim zwisem, długą maską i opadającą niczym w coupe płaszczyzną dachu, połączoną z barczystym tyłem. Mocno zaakcentowane przetłoczenia po bokach w świeży, dynamiczny sposób interpretują charakterystyczne linie sedanów i coupe spod znaku trójramiennej gwiazdy. Wszystko to sprawia, że nowa Klasa E perfekcyjnie odzwierciedla filozofię projektowania Mercedes-Benz - filozofię zmysłowego puryzmu.
Nowa Klasa E ma wyrafinowaną prezencję - stylową i sportową zarazem. W porównaniu z poprzedniczką jej rozstaw osi wzrósł o 65 mm (2939 wobec 2874 mm), a całkowita długość - o 43 mm (4923 wobec 4880 mm). Design nowej generacji modelu reprezentuje typowe dla limuzyn Mercedesa proporcje, z krótkim przednim zwisem, długą maską i opadającą niczym w coupe płaszczyzną dachu, połączoną z barczystym tyłem. Mocno zaakcentowane przetłoczenia po bokach w świeży, dynamiczny sposób interpretują charakterystyczne linie sedanów i coupe spod znaku trójramiennej gwiazdy. Wszystko to sprawia, że nowa Klasa E perfekcyjnie odzwierciedla filozofię projektowania Mercedes-Benz - filozofię zmysłowego puryzmu.
Wyraziste wzornictwo przedniego pasa podkreśla
status biznesowej limuzyny - i różni się w zależności od linii designu i
wyposażenia. W bazowej odmianie Klasa E ma klasyczną dla Mercedesa
osłonę chłodnicy i gwiazdę na pokrywie silnika. Podobnie wygląda linia
EXCLUSIVE, choć jej wlot powietrza wyróżnia się jeszcze bardziej
wyszukaną stylizacją. Znakiem rozpoznawczym linii AVANTAGRDE i AMG jest z
kolei sportowa osłona chłodnicy z dużą, centralnie umieszczoną gwiazdą.
Również masywny tylny pas nadaje Klasie E
dominujący charakter. Na życzenie model będzie dostępny z całkowicie
diodowymi tylnymi lampami z wypełnieniem przypominającym gwiezdny pył,
Drogę Mleczną lub łunę silnika odrzutowego. To zasługa ich specjalnej
struktury, złożonej z wielu małych odbłyśników zwanych odbłyśnikami
Lamberta, zapewniających wyjątkowo atrakcyjny wygląd.
Kolejny etap projektowania wnętrz
Wnętrze nowej Klasy E ucieleśnia syntezę emocji i inteligencji, tak charakterystyczną dla bogatego w kontrasty języka projektowania Mercedes-Benz. Podróżujący mają do dyspozycji przestronną kabinę, łączącą elegancję luksusowej limuzyny i sportowy sznyt.
Wnętrze nowej Klasy E ucieleśnia syntezę emocji i inteligencji, tak charakterystyczną dla bogatego w kontrasty języka projektowania Mercedes-Benz. Podróżujący mają do dyspozycji przestronną kabinę, łączącą elegancję luksusowej limuzyny i sportowy sznyt.
Na życzenie - po raz pierwszy w tym segmencie -
model można wyposażyć w dwa ekrany o wysokiej rozdzielczości, każdy o
przekątnej 12,3". Umieszczone za wspólną, szklaną pokrywą wyświetlacze
zdają unosić się w powietrzu, podkreślając poziomą orientację kokpitu.
Lewy pełni funkcję panelu wskaźników, a prawy przekazuje informacje z
systemu multimedialnego. Zależnie od preferencji kierowca ma do wyboru
trzy wersje graficzne interfejsu (tzw. skórki): klasyczną, sportową i
progresywną.
Kolejną innowacją jest kierownica wielofunkcyjna z
przyciskami dotykowymi - nowa Klasa E jest pierwszym samochodem z takim
rozwiązaniem. Niczym ekran smartfona, przyciski te reagują na dotyk i
precyzyjnie odpowiadają na ruchy opuszek palców. Można w ten sposób
intuicyjnie sterować wszystkimi funkcjami systemu multimedialnego - bez
odrywania dłoni od kierownicy, zgodnie z hasłem „ręce na kierownicy,
oczy na drodze”.
Kierowca w każdej chwili może wybrać
najwygodniejszy dla siebie sposób obsługi multimediów - poza przyciskami
dotykowymi ma do dyspozycji panel dotykowy z funkcją rozpoznawania
pisma odręcznego, kontroler COMAND i funkcję obsługi głosowej
LINGUATRONIC. Dostęp do podstawowych funkcji, takich jak temperatura
nadmuchu, zapewniają tradycyjne klawisze. Po raz pierwszy osobnymi
przyciskami można też włączać lub wyłączać wybrane systemy wspomagające.
Nową koncepcję obsługi wzbogaca nowatorski
interfejs graficzny z wizualizacjami i animacjami o wysokiej
rozdzielczości oraz uproszczona logika sterowania.
Pieczołowity dobór materiałów
Styl wnętrza definiują również wysokiej próby materiały - w tym drewno o otwartych porach, mozaikowe inkrustacje przypominające drewno spotykane na jachtach oraz okładziny metalowe. W wybranych liniach wyposażenia naturalne materiały zastosowane do wykończenia kokpitu współgrają z obitymi skórą panelami drzwi i obudowami słupków. Wnętrze Klasy E zdradza charakterystyczną dla Mercedesa staranność wykonania oraz niezwykłe przywiązanie do detali - elementy ozdobne są nie tylko estetyczne, ale i przyjemne w dotyku.
Styl wnętrza definiują również wysokiej próby materiały - w tym drewno o otwartych porach, mozaikowe inkrustacje przypominające drewno spotykane na jachtach oraz okładziny metalowe. W wybranych liniach wyposażenia naturalne materiały zastosowane do wykończenia kokpitu współgrają z obitymi skórą panelami drzwi i obudowami słupków. Wnętrze Klasy E zdradza charakterystyczną dla Mercedesa staranność wykonania oraz niezwykłe przywiązanie do detali - elementy ozdobne są nie tylko estetyczne, ale i przyjemne w dotyku.
Równie starannie projektanci podeszli do
opracowania koncepcji kolorystycznych - nabywcy będą mieli do wyboru
liczne odcienie brązu, włącznie z nowymi, atrakcyjnymi zestawieniami,
takimi jak brąz/macchiato czy brąz siodłowy/macchiato.
Nastrojowe podświetlenie w 64 kolorach
Oświetlenie wnętrza nowej Klasy E wykorzystuje wyłącznie trwałe, oszczędne diody LED. To samo dotyczy rozbudowanego, nastrojowego oświetlenia, dostępnego w 64 kolorach do wyboru. Subtelnie podświetla ono m.in.: elementy ozdobne, główny ekran, schowek na konsoli środkowej, klamki i kieszenie w drzwiach, przestrzeń na nogi, konsolę w podsufitce czy głośniki wysokotonowe (jeśli model jest wyposażony w trójwymiarowe nagłośnienie przestrzenne firmy Burmester®).
Oświetlenie wnętrza nowej Klasy E wykorzystuje wyłącznie trwałe, oszczędne diody LED. To samo dotyczy rozbudowanego, nastrojowego oświetlenia, dostępnego w 64 kolorach do wyboru. Subtelnie podświetla ono m.in.: elementy ozdobne, główny ekran, schowek na konsoli środkowej, klamki i kieszenie w drzwiach, przestrzeń na nogi, konsolę w podsufitce czy głośniki wysokotonowe (jeśli model jest wyposażony w trójwymiarowe nagłośnienie przestrzenne firmy Burmester®).
Architektura foteli: pierwsza klasa
Klasa E wyróżnia się też nową architekturą foteli - ich ergonomiczne, wyraziste wyprofilowanie łączy typowy dla Mercedesów komfort na długich trasach ze sportowymi walorami i wyrafinowanym designem, różniącym się w zależności od linii wyposażenia. Kolejną nowością w segmencie jest pakiet z podgrzewaniem podłokietników drzwi oraz podłokietnika w tunelu środkowym.
Klasa E wyróżnia się też nową architekturą foteli - ich ergonomiczne, wyraziste wyprofilowanie łączy typowy dla Mercedesów komfort na długich trasach ze sportowymi walorami i wyrafinowanym designem, różniącym się w zależności od linii wyposażenia. Kolejną nowością w segmencie jest pakiet z podgrzewaniem podłokietników drzwi oraz podłokietnika w tunelu środkowym.
Na życzenie oparcie tylnej kanapy nowej Klasy E
może być dzielone w stosunku 40/20/40, co w znaczący sposób podnosi
użyteczność przedziału bagażowego limuzyny. Tylny podłokietnik jest
zaopatrzony w schowek i dwa uchwyty na kubki. Opcjonalnie pasażerowie
drugiego rzędu siedzeń mają do dyspozycji uchwyt na tablet.
Nowa generacja silników
W chwili debiutu nowa Klasa E będzie oferowana z dwiema jednostkami napędowymi do wyboru: model E 200 napędza 4-cylindrowy silnik benzynowy, a E 220 d - całkiem nowy, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny.
Po premierze do oferty dołączą kolejne wersje
napędowe, w tym hybrydowa odmiana E 350 e z możliwością zewnętrznego
ładowania akumulatora (plug-in). Zgromadzona w nim energia pozwala na
około 30 km jazdy w trybie elektrycznym, a więc lokalnie bezemisyjnej.
Model imponuje dynamiką i wydajnością - napędza go 4-cylindrowy silnik
benzynowy, który w połączeniu z mocną jednostką elektryczną generuje moc
systemową 205 kW (279 KM) i maksymalny moment obrotowy o wartości 600
Nm. W rezultacie E 350 e ma osiągi auta sportowego, a przy tym zużywa
mniej paliwa od samochodu kompaktowego.
Najmocniejszy wariant wysokoprężny korzysta z
6-cylindrowego silnika o mocy 190 kW (258 KM) i 620 Nm maksymalnego
momentu obrotowego, zaopatrzonego w zaawansowaną technologię
oczyszczania spalin SCR.
Model E 400 4MATIC napędza 6-cylindrowa,
benzynowa jednostka biturbo o mocy 245 kW (333 KM) i maksymalnym
momencie obrotowym 480 Nm.
Później ofertę uzupełnią kolejne odmiany, w tym
nowy 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 110 kW (150 KM). Gama
jednostek benzynowych będzie obejmować wersje 4-cylindrowe o mocach od
135 do 180 kW (184-245 KM) oraz wariant 6-cylindrowy, rozwijający moc
245 kW (333 KM).
Dopracowana aerodynamika jest jedną z głównych „składowych” imponującej wydajności nowej Klasy E. To kolejny model Mercedes-Benz, który podnosi w tym względzie poprzeczkę w swoim segmencie - jego współczynnik oporu powietrza (Cd) ma rekordowo niską wartość 0,23. Aby uzyskać taki wynik, inżynierowie Mercedes-Benz zoptymalizowali liczne detale i wdrożyli wiele nowych rozwiązań. Jednym z nich jest system AIRPANEL Advanced, dostępny dla większości wersji silnikowych w odmianie bazowej oraz w linii wyposażenia EXCLUSIVE. Obejmuje on nie tylko regulowaną żaluzję głównego wlotu powietrza, odsłanianą lub zasłanianą zależnie od zapotrzebowania układu chłodzenia, ale - w celu zwiększenia wydajności - wykorzystuje też drugą żaluzję, maskującą wlot powietrza poniżej tablicy rejestracyjnej. Przy okazji wyrafinowana aerodynamika sprzyja minimalizacji odgłosów powodowanych przez opływające powietrze - w rezultacie nowa Klasa E jest cichsza od niektórych aut luksusowych.
Wszystkie odmiany nowej Klasy E wyposażono w
funkcję ECO start/stop. Motory benzynowe spełniają wymagania normy
emisji spalin Euro 6, a nowo opracowany silnik wysokoprężny (oznaczenie
OM 654) powstał pod kątem zgodności z przyszłymi standardami RDE (Real
Driving Emissions).
Zupełnie nowy 4-cylindrowy silnik Diesla 4-cylindrowa
jednostka wysokoprężna daje początek zupełnie nowej rodzinie silników
Mercedes-Benz - a jednocześnie otwiera kolejny wymiar wydajności. Z
uwagi na mniejszy odstęp między cylindrami (90 wobec 94 mm) jest krótsza
i bardziej kompaktowa od poprzednika. Mimo mniejszej pojemności (około 2
zamiast 2,1 l) rozwija moc 143 kW (195 KM) i w modelu E 220 d zużywa
średnio zaledwie 3,9 l/100 km (cykl NEDC), co odpowiada emisji CO2 na
poziomie 102 g/km. To wartość jak dotychczas zarezerwowana wyłącznie dla
pojazdów mniejszych klas.
Co więcej, 4-cylindrowy motor ma niezwykle
dopracowaną konstrukcję. W bazowej wersji dysponuje pojedynczą
turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Jego głowicę i skrzynię
korbową wykonano z aluminium. Aby skutecznie zredukować tarcie między
gładzią cylindra a stalowym tłokiem, Mercedes-Benz zastosował powłokę
NANOSLIDE®.
Dziewięciostopniowy „automat” Wszystkie
modele dostępne w chwili debiutu są standardowo wyposażone w nową,
9-biegową przekładnię automatyczną 9G-TRONIC. Zapewnia ona szybką zmianę
przełożeń, a jednocześnie dba o utrzymywanie silnika na niskich
obrotach, co szczególnie korzystnie wpływa na obniżenie zużycia paliwa
oraz poziomu hałasu w kabinie.
Zawieszenie - sportowy komfort
Zawieszenie nowej Klasy E zapewnia zwinne prowadzenie na krętych drogach i najwyższy poziom komfortu w segmencie. Standardowo limuzyna oferowana jest ze stalowymi sprężynami, łączonymi z trzema rodzajami zawieszenia DIRECT CONTROL z selektywnym systemem tłumienia:
Zawieszenie nowej Klasy E zapewnia zwinne prowadzenie na krętych drogach i najwyższy poziom komfortu w segmencie. Standardowo limuzyna oferowana jest ze stalowymi sprężynami, łączonymi z trzema rodzajami zawieszenia DIRECT CONTROL z selektywnym systemem tłumienia:
• komfortowym;
• komfortowym Avantgarde o usportowionej charakterystyce, z obniżonym o 15 mm prześwitem;
• sportowym, z adaptacyjną regulacją tłumienia i obniżonym o 15 mm prześwitem, które zastępuje klasyczne zawieszenie sportowe.
• komfortowym Avantgarde o usportowionej charakterystyce, z obniżonym o 15 mm prześwitem;
• sportowym, z adaptacyjną regulacją tłumienia i obniżonym o 15 mm prześwitem, które zastępuje klasyczne zawieszenie sportowe.
Wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne AIR BODY CONTROL Alternatywnie,
jako jedyny model w segmencie, nowa Klasa E może zostać wyposażona w
wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne wszystkich kół. Rozwiązanie to ma
szereg zalet: różnej wielkości komory w kolumnach zawieszenia (po 3 w
tylnych i po 2 w przednich) mają trzystopniową regulację sztywności. W
ten sposób podróżujący mogą cieszyć się miękkim tłumieniem krótkich
nierówności, a kierowca - pewnością prowadzenia w miarę wzrostu
prędkości.
Wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne AIR BODY
CONTROL charakteryzuje się wysoką czułością i szybkimi reakcjami, a
ponadto ma funkcję samopoziomowania obu osi, zapewniającą wyśmienity
komfort jazdy nawet przy maksymalnym załadunku. Funkcja ta automatycznie
reguluje prześwit pojazdu zależnie od prędkości, a dzięki zmniejszeniu
go przy wyższych prędkościach obniża zużycie paliwa, np. podczas jazdy
autostradą. Na drogach o zniszczonej nawierzchni wysokość zawieszenia
można dodatkowo zwiększyć za naciśnięciem przycisku.
Wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne uzupełnia
aktywna, elektroniczna kontrola tłumienia, która automatycznie
dostosowuje charakterystykę resorowania przy każdym z kół do aktualnych
warunków jazdy i stanu nawierzchni - na przykład podczas manewru
wymijania lub podróżowania po kiepskiej jakości drogach. Dzięki temu
zawieszenie nowej Klasy E zapewnia niezrównaną dynamikę jazdy i
niespotykany komfort, skutecznie izolując szumy drogowe oraz wibracje
ogumienia. Co więcej, umieszczony na desce rozdzielczej przełącznik
trybów jazdy DYNAMIC SELECT pozwala kierowcy na wybór jednego z czterech
trybów działania AIR BODY CONTROL: Comfort, Eco, Sport lub Sport+.
Piąty program - Individual - pozwala dostosować działanie poszczególnych
podzespołów do osobistych preferencji.
Nowa generacja systemów wspomagających Nowe
systemy wspomagające Mercedes-Benz z rodziny Intelligent Drive w
nieznanym dotąd stopniu wspomagają kierowcę, zwiększając zarówno
bezpieczeństwo, jak i komfort prowadzenia.
Montowany standardowo układ antykolizyjny Active
Brake Assist może ostrzec przed ryzykiem kolizji, w odpowiedni sposób
wspomóc kierowcę podczas nagłego hamowania, a jeśli zajdzie taka
potrzeba, potrafi sam uruchomić hamulce. Poza pojazdami, które poruszają
się wolniej, hamują lub stoją, rozpoznaje również pieszych znajdujących
się w strefie zagrożenia przed autem.
Seryjne wyposażenie obejmuje też system
monitorowania zmęczenia kierowcy ATTENTION ASSIST o regulowanej
czułości, ostrzegający przed nieuwagą i sennością, oraz asystenta
bocznego wiatru Crosswind Assist, łagodzącego skutki silnych podmuchów
wiatru w celu zapobieżenia zjechaniu samochodu z toru jazdy.
Opcjonalny pakiet wspomagania bezpieczeństwa
jazdy, czyniący z Klasy E najinteligentniejszą limuzynę w segmencie,
zawiera między innymi:
• DRIVE PILOT: system ten reprezentuje kolejny
krok Mercedes-Benz w kierunku jazdy autonomicznej. Jako Distance Pilot
DISTRONIC potrafi nie tylko automatycznie utrzymywać odpowiedni dystans
od poprzedzającego pojazdu autostradach i drogach pozamiejskich, ale -
po raz pierwszy - może też za nim podążać do prędkości 210 km/h.
Zwiększa to wygodę kierowcy, który nie musi używać pedału gazu ani
hamulca i może korzystać z szerokiego wsparcia półautonomicznego układu
Steering Pilot - nawet w łagodnych zakrętach.
Druga unikalna funkcja: do prędkości 130 km/h
układ Steering Pilot aktywnie interweniuje w prowadzenie auta z
uwzględnieniem natężenia ruchu - otaczających pojazdów i obiektów
równoległych, nawet jeśli poziome oznaczenia drogi są niewyraźne lub ich
nie ma, np. z powodu robót drogowych. W ten sposób odciążą kierowcę,
zwłaszcza w gęstym ruchu ulicznym lub w korkach. Podobną rolę odgrywa
rozszerzona funkcja start/stop, która automatycznie uruchamia silnik w
ciągu 30 s od zatrzymania zainicjowanego przez Distance Pilot DISTRONIC
na autostradach lub drogach o podobnej kategorii.
Kolejna nowość to opracowana z myślą o
zwiększeniu komfortu prowadzenia funkcja Speed Limit Pilot. W połączeniu
z COMAND Online może ona samodzielnie regulować prędkość auta zgodnie z
ograniczeniami prędkości rejestrowanymi przez kamerę lub zachowanymi w
pamięci systemu nawigacji (np. 50 km/h w terenie zabudowanym lub 90 km/h
na drogach pozamiejskich). Dodatkową innowacją DRIVE PILOT jest system
aktywnej zmiany pasa ruchu Active Lane-change Assistant. W oparciu o
dane z radarów i kamery wspomaga on kierowcę podczas zmiany pasa ruchu
na drogach wielopasmowych - może samodzielnie przeprowadzić manewr
wjechania na wybrany przez kierowcę pas, np. podczas wyprzedzania. Jeśli
kierowca włączy kierunkowskaz na co najmniej 2 s, Active Lane-change
Assistant - dzięki ingerencji w działanie układu kierowniczego -
doprowadzi do zajęcia sąsiedniego pasa ruchu, o ile czujniki systemu nie
wykryją na nim żadnego obiektu.
• Active Brake Assist z funkcją rozpoznawania
ruchu poprzecznego: w porównaniu z wersją standardową system ten reaguje
na pojazdy i pieszych przy wyższych prędkościach. Co więcej, może on
wykryć ruch poprzeczny na skrzyżowaniach i, jeśli kierowca nie zareaguje
odpowiednio, przeprowadzić autonomiczne hamowanie. Po raz pierwszy
potrafi również rozpoznać niebezpieczne sytuacje na końcu korka, gdzie
nie ma miejsca na „ucieczkę” przed kolizją, i znacznie wcześniej
zainicjować wtedy hamowanie autonomiczne. W rezultacie możliwe jest
całkowite uniknięcie zderzeń przy prędkości do 100 km/h lub znacznie
ograniczenie skutków wypadków, do których dojdzie powyżej 100 km/h.
• Evasive Steering Assist: kolejny nowy system,
idealnie uzupełniający funkcję wykrywania przechodniów w ramach Active
Brake Assist. Jeśli w sytuacji niebezpiecznej kierowca celowo lub
odruchowo rozpocznie manewr wymijania, Evasive Steering Assist może
wspomóc jego przeprowadzenie dzięki przyłożeniu w układzie kierowniczym
precyzyjnie obliczonego momentu skręcającego. Pozwala to bezpiecznie
wykonać cały manewr - pomaga w kontrolowany sposób ominąć przechodnia, a
następnie znacznie ułatwia powrót na pierwotny tor jazdy.
• Zaawansowane systemy wspomagające: do grona
inteligentnych układów wspomagających, wchodzących w skład nowego
pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy, należą także sprawdzone
systemy ochronne o dodatkowo rozwiniętej funkcjonalności. Asystent pasa
ruchu Active Lane Keeping Assist chroni kierowcę przed niezamierzoną
zmianą pasa ruchu - jeśli wykryje taką sytuację, koryguje tor jazdy
poprzez uruchomienie hamulców po jednej stronie pojazdu. Reaguje również
na linie przerywane i zagrożenie kolizją, np. z pojazdem nadjeżdżającym
z przeciwka lub przeprowadzającym manewr wyprzedzania. Asystent
martwego pola Active Blind Spot Assist może teraz ostrzegać o ryzyku
zderzenia bocznego przy niewielkich prędkościach, w typowych warunkach
ruchu miejskiego. Tak jak dotychczas, w ostatniej chwili inicjuje też
działanie korygujące, by zapobiegać kolizjom przy prędkościach
przekraczających 30 km/h.
Do nowości na liście wyposażenia nowej Klasy E należy również:
• Remote Parking Pilot: system ten pozwala
zajmować i opuszczać miejsca parkingowe zdalnie, przy użyciu aplikacji
na smartfona. W rezultacie podróżujący mogą z łatwością wsiadać lub
wysiadać z pojazdu, nawet jeśli przestrzeń parkingowa jest ograniczona.
• Komunikacja Car-to-X: w 2013 r. Mercedes-Benz,
jako pierwszy producent, wprowadził rozbudowaną łączność między
samochodami w postaci wyposażenia akcesoryjnego. Teraz czas na kolejny
krok: pierwsze w pełni zintegrowane rozwiązanie Car-to-X trafia do
produkcji seryjnej. Dzięki opartej na telefonii komórkowej wymianie
informacji z innymi, również znacznie oddalonymi pojazdami, kierowca
może na przykład z odpowiednim wyprzedzeniem „zobaczyć”, co kryje się za
zakrętem lub przeszkodą. Oznacza to, że wcześniej niż dotychczas
otrzymuje ostrzeżenia na temat bezpośredniego zagrożenia, takiego jak
zepsuty pojazd pozostawiony na skraju drogi, gwałtowne opady deszczu lub
gołoledź. W takim przypadku nowa Klasa E działa zarówno w trybie
odbierania, jak i nadawania - komunikaty ostrzegawcze są przekazywane
dalej automatycznie, poprzez ocenę statusów pojazdu, lub ręcznie, przez
kierowcę.
• PRE-SAFE® impulse side: system należący do
pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy Plus. Jeśli wykryje nieuchronne
zderzenie boczne, w celach zapobiegawczych przemieszcza kierowcę lub
pasażera z przodu w bok, odsuwając go od strefy zagrożenia. W tym celu
błyskawicznie pompuje komorę powietrzną wbudowaną w boczek oparcia
fotela po stronie uderzenia. Zwiększa to dystans między podróżującym a
drzwiami i ogranicza oddziałujące na niego siły.
• PRE-SAFE® Sound: po wykryciu ryzyka kolizji
emituje przez głośniki w kabinie krótki sygnał zakłócający, który może
wywołać naturalny odruch ucha wewnętrznego, zwany odruchem mięśnia
strzemiączkowego, i przygotować w ten sposób podróżujących do dźwięku
spodziewanego zderzenia.
• reflektory MULTIBEAM LED o wysokiej
rozdzielczości - każdy złożony z 84 osobno sterowanych, wysokowydajnych
diod LED - automatycznie oświetlają drogę niespotykanie precyzyjnym
strumieniem o wyjątkowej jasności, i to bez oślepiania innych
uczestników ruchu. Zaawansowana matryca pozwala na kontrolowanie każdego
reflektora z osobna i szybkie, dynamiczne reagowanie na zmiany warunków
na drodze. Ponadto, wszystkie funkcje systemu inteligentnego
oświetlenia ILS w trybie świateł mijania i drogowych są po raz pierwszy
realizowane w pełni cyfrowo, bez pomocy mechanicznych siłowników.
Dotyczy to również pierwszej na świecie całkowicie elektronicznie
obsługiwanej funkcji aktywnego oświetlenia.
• Digital Vehicle Key: oparty na komunikacji NFC
(Near Field Communication) system autoryzacji, pozwalający zastąpić
kluczyk smartfonem kierowcy.
Telefonia Wielofunkcyjna - idealne połączenie bez kabla
W Klasie E wyposażonej w system COMAND Online debiutuje całkiem nowa generacja multimediów. Poza podwójnym wyświetlaczem wyróżniają ją dotykowe przyciski na kierownicy oraz kolejna nowość - Telefonia Wielofunkcyjna, pozwalająca na bezprzewodowe ładowanie telefonu komórkowego i łączenie go z zewnętrzną anteną samochodu. Bezprzewodowa ładowarka indukcyjna współpracuje ze wszystkimi urządzeniami, które spełniają standard Qi lub mogą być do niego przystosowane. Kieszeń do ładowania, wbudowana w schowek w przedniej części tunelu środkowego, mieści aparaty z ekranem o przekątnej do 6" (15,2 cm). Przy kontakcie z logo „NFC” system łączy telefon komórkowy z jednostką główną i anteną zewnętrzną za pośrednictwem komunikacji NFC (Near Field Communication). Połączenia są wówczas automatycznie realizowane przez zestaw głośnomówiący i Bluetooth®.
W Klasie E wyposażonej w system COMAND Online debiutuje całkiem nowa generacja multimediów. Poza podwójnym wyświetlaczem wyróżniają ją dotykowe przyciski na kierownicy oraz kolejna nowość - Telefonia Wielofunkcyjna, pozwalająca na bezprzewodowe ładowanie telefonu komórkowego i łączenie go z zewnętrzną anteną samochodu. Bezprzewodowa ładowarka indukcyjna współpracuje ze wszystkimi urządzeniami, które spełniają standard Qi lub mogą być do niego przystosowane. Kieszeń do ładowania, wbudowana w schowek w przedniej części tunelu środkowego, mieści aparaty z ekranem o przekątnej do 6" (15,2 cm). Przy kontakcie z logo „NFC” system łączy telefon komórkowy z jednostką główną i anteną zewnętrzną za pośrednictwem komunikacji NFC (Near Field Communication). Połączenia są wówczas automatycznie realizowane przez zestaw głośnomówiący i Bluetooth®.
Trójwymiarowa przyjemność słuchania
Montowany standardowo w nowej Klasie E system Frontbass zapewnia wyjątkowe wrażenia akustyczne - wolne przestrzenie między podłużnicami i poprzecznicami wykorzystuje jako komory rezonansowe dla głośników niskotonowych. W przypadku opcjonalnego, trójwymiarowego systemu audio firmy Burmester® z 23 głośnikami podróżujący mogą cieszyć się doznaniami jak z sali koncertowej - dzięki czterem zabudowanym w podsufitce głośnikom dachowym dźwięk przestrzenny jest tu autentyczny, a nie symulowany przez algorytmy.
Montowany standardowo w nowej Klasie E system Frontbass zapewnia wyjątkowe wrażenia akustyczne - wolne przestrzenie między podłużnicami i poprzecznicami wykorzystuje jako komory rezonansowe dla głośników niskotonowych. W przypadku opcjonalnego, trójwymiarowego systemu audio firmy Burmester® z 23 głośnikami podróżujący mogą cieszyć się doznaniami jak z sali koncertowej - dzięki czterem zabudowanym w podsufitce głośnikom dachowym dźwięk przestrzenny jest tu autentyczny, a nie symulowany przez algorytmy.
Wytrzymałe i lekkie nadwozie
Podstawą dla precyzyjnego prowadzenia, zadziwiająco niskiego poziomu szumów i wibracji oraz wysokiego poziomu bezpieczeństwa biernego nowej Klasy E jest niezwykle sztywna architektura jej nadwozia. Względem poprzedniczki znacząco wzrósł tu udział elementów z aluminium i ultrawysokowytrzmałej stali. Przednie błotniki, pokrywa silnika i bagażnika oraz duża część przedniego i tylnego pasa wykonane są z blach lub odlewów aluminiowych. Lekka konstrukcja przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i dynamicznego, zwinnego zachowania na drodze.
Pod wiatrPodstawą dla precyzyjnego prowadzenia, zadziwiająco niskiego poziomu szumów i wibracji oraz wysokiego poziomu bezpieczeństwa biernego nowej Klasy E jest niezwykle sztywna architektura jej nadwozia. Względem poprzedniczki znacząco wzrósł tu udział elementów z aluminium i ultrawysokowytrzmałej stali. Przednie błotniki, pokrywa silnika i bagażnika oraz duża część przedniego i tylnego pasa wykonane są z blach lub odlewów aluminiowych. Lekka konstrukcja przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i dynamicznego, zwinnego zachowania na drodze.
Dopracowana aerodynamika jest jedną z głównych „składowych” imponującej wydajności nowej Klasy E. To kolejny model Mercedes-Benz, który podnosi w tym względzie poprzeczkę w swoim segmencie - jego współczynnik oporu powietrza (Cd) ma rekordowo niską wartość 0,23. Aby uzyskać taki wynik, inżynierowie Mercedes-Benz zoptymalizowali liczne detale i wdrożyli wiele nowych rozwiązań. Jednym z nich jest system AIRPANEL Advanced, dostępny dla większości wersji silnikowych w odmianie bazowej oraz w linii wyposażenia EXCLUSIVE. Obejmuje on nie tylko regulowaną żaluzję głównego wlotu powietrza, odsłanianą lub zasłanianą zależnie od zapotrzebowania układu chłodzenia, ale - w celu zwiększenia wydajności - wykorzystuje też drugą żaluzję, maskującą wlot powietrza poniżej tablicy rejestracyjnej. Przy okazji wyrafinowana aerodynamika sprzyja minimalizacji odgłosów powodowanych przez opływające powietrze - w rezultacie nowa Klasa E jest cichsza od niektórych aut luksusowych.
Źródło: © Daimler AG
Komentarze
Prześlij komentarz